18CZ - počátky železnic u nás

Autor: tacud | 22.1.2018 | 12

Už je to hodně dávno od okamžiku, kdy jsem se dostal poprvé k vláčkové hře. Tuším, že to byl starý dobrý Dampfross v počeštěné verzi. Pak přišly Railroad Tycoon na počítači i deskové a pak jsem se doslechl, že existuje série 18XX a začal jsem pátrat, až jednoho dne se podařilo a já měl v rukách německé vydání 1830 a mohlo se začít hrát. Hry série 18XX pro mě splňují kombinaci výstavby spojenou s možností akciových machinací, vzrůstů a pádů, svinění, ale i bránění a hlavně budování železničního impéria. Za roky hraní jsem ve světě 18XX zkoumal a hrál kde co. Od nejrůznějších variant 1830 až po gigantický 18OE. Proto když jsem se dozvěděl, že vznikne 18CZ, bylo hned jasné, že toto je hra, kterou si určitě chci zahrát.

Popis hry

Hra se hlásí k sérii 18XX a stejně jako ostatní hry série se zabývá vývojem železnice a železničních společností od prvních parních lokomotiv až po výkonné vlakové soupravy křižující celou zem. Hráči ve hře plní dvojí úlohu – jednak představují akcionáře hledající nejvhodnější způsob umístění svého kapitálu a ostřížím okem sledující akciový trh a jeho vývoj a dále pak prezidenty železničních společností se zodpovědností za rozvoj a provozování železniční sítě a vlaků.


Průběh hry

Po počátečním přichystání hry, rozdělení peněz, nachystání herní desky a komponent hra začíná nákupem místních drah. Hráč si může vybrat, kolik ze svého drahocenného kapitálu investuje hned a kolik si ho nechá na ty pravé akciové společnosti. Místní dráhy nemohou provozovat lokomotivy a představují hlavně investici do budoucích jistých příjmů a možnost získání peněz při jejich odkupu. Zanedbatelná není ani jejich možnost provést jednorázovou akci ve prospěch některé akciové železniční společnosti.

Akciové železniční společnosti jsou pak to, o co ve hře jde. Jsou tří typů: malé, střední a velké (ve hře odlišeno barvami). Liší se od sebe schopnostmi přepravy a schopnostmi odkupu společností. Postupný přechod od malých k středním a pak velkým společnostem je pak něco, co 18CZ přímo charakterizuje a co bude hráč řešit celou hru.  Akciové společnosti mají podle velikosti různě členěné akciové certifikáty, ale obecně platí, že pokud je prodáno 50% a více procent akcií společnosti, tato společnost startuje a začíná fungovat. Do jejího čela se pak postaví prezident – hráč, který ve společnosti vlastní největší podíl.

Hra probíhá střídáním akciových a operačních kol. V akciových kolech mohou hráči prodávat nebo nakupovat akcie společností. Je zapotřebí vždycky pečlivě zvážit, která oblast a která společnost je ta perspektivní a také je nutné sledovat, co se chystají provést ostatní. V důsledku přesunu akcií pak mohou společnosti změnit prezidenta.

V operačních kolech pak prezidenti provozují své společnosti. Rozvíjejí železniční sít, budují nádraží, provozují vlaky po co nejvýhodnějších trasách a kupují lokomotivy. Spoustu možností pro různé převody peněz a lokomotiv poskytuje možnost odkoupení společnosti nižší třídy.

Podle toho, jak se železniční společnosti daří, se mění cena jejich akcií. Když je o společnost zájem, nebo pokud společnost vyplácí dividendy, jejich hodnota roste. A naopak - hodnota klesá pokud společnost nevyplácí nic (což nutně nemusí být špatně, může to být jenom součást taktiky, jak zajistit růst společnosti v budoucnu) nebo někdo prodává její akcie.

Ve hře se postupně mění epochy (určeno tím, který druh lokomotiv je právě na prodej) a postupně dochází ke zlepšování traťových dílků, zlepšování lokomotiv, zvětšování měst, ale i k tomu, že vedle malých společností vznikají střední a pak velké.

Jak jde hra dál, tak přibývá operačních kol a na rozdíl od úvodních fází, kdy spíše spekulujete na burze, najednou daleko více času trávíte se společnostmi a provozováním lokomotiv. Na závěr hry se pak prakticky už jenom „jezdí“.

Po odehrání posledního operačního kola se u každého hráče spočítají hodnoty jednotlivých akcií, které má v držení, převedou se na peníze podle aktuální ceny akcií a přidá se hotovost hráče. A kdo má nejvíc, vyhrál.

Nedostatky

Jako v každé recenzi, i tady by bylo vhodné zmínit nedostatky. Za sebe vidím jeden – zdá se mi, že ve hře je limit certifikátů (počet cenných papírů, které může vlastnit jeden hráč) příliš nízko. Vede to nejen k tomu, že hráči musejí zavírat a přebírat menší společnosti (což byl asi i záměr), ale i k snížení spekulačních nákupů na burze a agresívních akciových operací obecně. Hra je více orientovaná budovatelským směrem a utlumuje „Robber Baron“ praktiky, kterými je původní 1830 proslulá. Netlumí je úplně, ale činí je nevýhodnými. Hra po počátečním období sklouzává k tomu, že každý hráč má tu svoji velkou společnost a boj se odehrává na úrovni těchto společností.

Uznávám zároveň, že tento aspekt může být pro mnohé naopak plusem, možná i velkým plusem a ne každý musí toužit po tom, že vytunelovanou železnici bez prostředků s nutností koupit novou lokomotivu „vhodně“ převede na spoluhráče.

Přednosti

  • Velmi povedená hra ze série 18XX. Pokud jste nikdy nic takového nehráli, je to ideální startovní hra. Jste-li naopak ostřílení železniční magnáti, pak se jedná o příjemnou změnu, která si určitě zaslouží váš čas.

  • Hra využívá toho, že hry typu 18XX jsou na trhu už dlouho a je z čeho čerpat. Řada dílčích pravidel, která byla v 1830 trošku obtížněji udržovatelná (např. Private companies), je tu zjednodušena nebo přepracována k lepšímu.

  • Prohloubený a krásně vypracovaný mechanismus různých lokomotiv pro různé typy společností. Ze začátku působí složitým dojmem, ale je intuitivní a hru rozvíjí novým směrem.

  • Není to první 18XX, která se odehrává u nás, ale určitě je to první, kde je to jenom o nás a kde jsme doma. První 18XX, kde člověk staví v krajině, kterou zná, protože tu žije.

  • Hra má velmi krásné zpracování – takhle povedené komponenty se nevidí každý den.

Srovnání s 1830

1830: Railways & Robber Barons představuje klasiku žánru a proto je na místě provést srovnání, v čem je 18CZ jiná. Subjektivně můžu konstatovat, že 18CZ vnímám jako více budovatelskou a více konstruktivní hru. V 1830 je fáze akciového kola místem, kde se dá hrát jako pravý a nefalšovaný Robber Baron, který - když to okolnosti dovolí - dokáže zruinovat včera ještě vzkvétající a domněle nezničitelnou společnost. 18CZ se prezentuje daleko více jako eurovka a pro nějaké podlé machinace v ní není moc místo. Co si v 18CZ vybudujete, to vám (skoro) nikdo nevezme, takže daleko více se vyplatí dbát o své společnosti a piplat se s nimi, protože je velká pravděpodobnost, že s čím jste začali hru, s tím ji také budete končit.

Hlavní rozdíly a můj názor:

  • Veřejná hotovost hráčů: Z herního mechanismu 18CZ vyplývá nutnost veřejné hráčské hotovosti kvůli určování pořadí v dalším kole. Díky tomu že víte, kdo má kolik peněz, jde lépe určovat, co který hráč udělá a co může provést.

  • Zjednodušení private companies („místní společnosti“): Za mě jednoznačně posun správným směrem. V 1830 první čtvrtinu hry stále někdo zjišťuje, co vlastně ta konkrétní místní společnost dělá a k čemu je dobrá. To v 18CZ odpadá.

  • Větší variabilita společností: V 18CZ jsou společnosti tří typů: malé, střední a velké. Lépe to odráží ducha doby a postupný vývoj. Na druhou stranu je ale akciový trh místem, kde se řeší přechody a neustálé spouštění nových společností a už ne tak místem, kde se sviní a přebírá.

  • Větší variabilita vlaků: Společnost daného typu provozuje vlaky určitého typu a jedna kartička lokomotivy představuje lokomotivu s různými schopnostmi podle toho, v které společnosti je. Příjemná změna mírně komplikující hru, ale dodávající větší realističnost.

  • Zrušení kotační ceny akcií: Akcie se prodávají za jednotnou cenu. A co je ještě více jiné – v okamžiku zahájení činnosti dostane společnost všechen svůj kapitál od banky (tedy nejen peníze získané z akcií prodaných hráčům, ale i peníze za akcie, které zatím žádný hráč nevlastní). Což může vést k zajímavým hráčským strategiím.

  • Zrušení možnosti bankrotu hráče: Bankrotující hráč místo nuceného prodeje akcií dostane půjčku. Jedna z částí, kde původní Robber baron zamáčkne slzu v nostalgické vzpomínce.

  • Nižší limity počtu akciových certifikátů

  • Pevně definovaný konec hry po odehrání určitého příslušného počtu kol

  • Možnost hrát „doma“: Po všech těch „Baltimore & Ohio“ a „New York Central“ je možnost postavit si trať mezi Olomoucí a Brnem velmi příjemnou změnou. Není to jen 1830 s jinou deskou, je to i úplně jiný pocit.

Závěr

18CZ je nová hra série 18XX. Na jejích pravidlech je znát, že ta desetiletí od první hry série pomohla uhladit hrany a vypilovat pravidla. Hra je možná trošku více budovatelská a méně akciová, než než bych u hry 18XX očekával, a podobá se tedy více eurovce, ale určitě to není na škodu (a spousta hráčů by to označila spíše za přednost). Ve hře je přítomný ten klasický pocit: to jsou ty vláčky, které stavím a provozuju. Jste nadšení z toho, že teď spojíte tamto město s tímhle, koupíte mašinu a jedete. A navíc, hraje se doma. Hra je vyrobena velmi precizně a její komponenty jsou krásné. Je vidět obrovský smysl pro detail, promyšlenost a celková doladěnost. Toto muselo stát hodiny a hodiny práce, za kterou se sluší říct velký dík.

Jsem velmi rád, že 18CZ vzniklo a že si máme šanci zahrát 18XX v domácím prostředí a navíc v tak krásné kvalitě.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Super
Precizní recenze, žádnou 18ku jsem nehrál, ale do tohoto (mít čas a spoluhráče) bych skočil hned. Po přečtení recenze obzvlášť!
___
redaktor Deskofobie

29.1.2018 12:37:27

Vybíráme z Bazaru

Wolrd of Tanks RUSH
Wolrd of Tanks RUSH
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas